Дитячий суїцид — психолог розповіла, як запобігти самогубству у дітей |  Новини.live

ДЕСТРУКТИВНА ПОВЕДІНКА ПІДЛІТКІВ

                          Сутність, особливості, індикатори

Уже стало аксіомою, що підлітковий період життя людини є найбільш бунтівним і ризикованим. Батьки, вчителі стверджують, що дитина, яка ще вчора була слухняною й милою, ставши підлітком, поводить себе вкрай різко і навіть небезпечно. Ризиковані дії дитини можуть бути проявом імпульсивності або ознаками деструктивної поведінки.

Деструктивна поведінка – це руйнівні дії підлітка (вербальні чи практичні), які можуть бути спрямовані на самого себе або зовнішній світ і проявлятися в нападах агресії, гніву чи ворожості.

Тобто головною ознакою деструктивної поведінки є її руйнівний характер, спрямований на будь-що: стосунки, злагоду, здоров’я, успіх, дружбу тощо, а також фізичні об’єкти.

Перший тип – зовнішньо деструктивна поведінка, цілі якої спрямовані на порушення соціальних норм (моральних, етичних, культурних), прийнятих у суспільстві. Зазвичай такий тип поведінки класифікується як асоціальний. У цьому випадку прояви деструктивної поведінки підлітка можуть стати джерелом підвищеної небезпеки не лише для нього самого, а й для його оточення і суспільства в цілому. Деструктивна поведінка може спричинити й антисоціальних форм вияву, які порушують правові норми і стосовно яких законодавством України передбачено конкретні випадки настання юридичної відповідальності неповнолітніх з 16 років, а за вчинення деяких кримінальних злочинів – з 14. Загалом виділяють цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність.

Прояви зовнішньо деструктивної поведінки:

• умисне заподіяння фізичних збитків іншим людям (побої, хуліганство, крадіжки, вбивство);

• моральне приниження інших людей (участь у булінгу (цькуванні), провокування конфліктів);

• порушення соціальних норм (шкільні прогули або відмова від навчання, ухід із дому, бродяжництво, агресивна поведінка, обман);

• вандалізм (псування неживих предметів, пам’яток культури, історії, витворів мистецтва, графіті (настінні малюнки) непристойного характеру);

 • жорстокість до тварин (знущання, тортури, омертвлення);

 • екоцид (нанесення збитків об’єктам природи: підпали, забруднення природного середовища, знищення тварин);

• лихослів’я (вживання нецензурної лексики).

Другий тип – внутрішньо деструктивний, спрямований на саморуйнацію та дезінтеграцію власної особистості. Такий тип поведінки надає підліткові у психологічному плані тимчасове короткочасне полегшення, проте заважає вести життя, яке забезпечує його благополуччя.

Прояви внутрішньо деструктивної поведінки:

 • зловживання алкоголем/наркотиками, куріння;

• розлади харчової поведінки (переїдання, голодування, недоїдання);

 • дії з ризиком для життя (зацепінг, паркур та ін.);

• надмірна видозміна власного тіла (татуювання, пірсинг, шрамування);

• патологічна пристрасть до комп’ютерних та азартних ігор;

 • імпульсивна та ризикована сексуальна поведінка (безладні статеві стосунки, проституція та ін.);

• самоушкодження (різання, висмикування волосся, опіки);

• спроба самогубства (навмисне позбавлення себе життя).

Як різновид деструктивної поведінки підлітка виділяють деструктивну поведінку в школі.

5 форм деструктивної поведінки в школі:

1. агресивні дії;

2. руйнування шкільного майна;

3. порушення громадського порядку;

4. протидія авторитетам;

 5. саморуйнування.

Бунтарська (протестна) поведінка підлітка стає руйнівною. На які ознаки варто звертати увагу  батькам, братам/сестрам, вчителям?

Психологічні ознаки:

• підвищена збудливість, тривожність, яка переростає в грубість, відверту агресію;

• зацикленість на негативних емоціях;

• схильність до депресії і депресивний стан;

• прояв нав’язливих рухів (часте моргання, обкушування нігтів, пересмикування плечима, хмикання чи шмигання носом та ін.);

• нездатність співпереживати, співчувати іншим людям;

• втрата попереднього емоційного контакту з однокласниками і стремління показати свою «безстрашність» оточенню;

• прагнення бути в центрі уваги в будь-який спосіб;

• відлюдькуватість, відчуженість у шкільному середовищі;

• відсутність друзів, низькі комунікативні навички;

 • уникнення зорового контакту (відводить погляд, намагається дивитись вниз, собі під ноги).

Зміни у зовнішньому вигляді:

 • використання деструктивної символіки у зовнішньому вигляді (одяг з агресивними написами і зображеннями, зміна взуття на більш грубе або воєнізоване);

• наявність (поява) синців, ран, подряпин на тілі або голові;

• небажання стежити за своїм зовнішнім виглядом;

• сліди фарби на одязі, руках (результат використання аерозольних балонів для поширення адрес/реклами місць збуту наркотиків);

• поява у неповнолітнього дорогого взуття, одягу, інших речей, власних коштів, джерело отримання яких він не може пояснити (даний факт може свідчити про отримання доходу від торгівлі наркотиками).

Поведінкові зміни (зовнішні ознаки):

 • пасивний протест (втечі з дому, бродяжництво, відмова від прийомів їжі та від спілкування);

• конфліктна поведінка – часті конфлікти з вчителями й однолітками, участь у цькуванні слабших (булінг);

 • різкі і несподівані зміни у поведінці (відмова від навчання, участі в шкільних заходах, секціях, пропуски занять з неповажних причин, втрата інтересу до улюбленого навчального предмету);

• прояв інтересу до огидних видовищ, сцен насильства;

• участь у підпалах, розвагах з використанням легкозаймистих та вибухонебезпечних речовин;

• ведення зошита/записної книжки для записує імен інших людей та агресивних висловлювань на їхню адресу або негативних малюнків (може бути ознакою загроз конкретним людям);

 • трансляція деструктивного контенту в соціальних мережах (викладання особистих фото, пересилання вподобаних фото, «лайки» подібного контенту);

• нав’язливе малювання страшних/загрозливих картини, монотонне заштриховування паперу;

 • участь в утворенні неформальних асоціальних груп однолітків (педагогічно занедбані діти, бездоглядні підлітки, схильні до протиправної поведінки);

• жорстоке поводження з тваринами, бійки з однолітками, іншими людьми;

 • наслідування асоціальних форм поведінки «авторитетного» оточення (сліпе копіювання негативних дій, мови, манери одягатися, ін.);

• поява у неповнолітнього (або придбання ним) предметів і речовин, які можуть бути використані для закладки наркотиків (складані складні ножі, що застосовуються для створення отворів в стінах будинків, порожнин в ґрунті (зазвичай на лезі залишаються сліди землі, вапна, бетону або фарби); пластикові пакети малого розміру; аерозольні балони з фарбою, трафарети для поширення інформації/адрес про місця продажу наркотиків);

• використання у розмові нових, невластивих для конкретного неповнолітнього слів, у т.ч. термінів, виразів, кримінального сленгу, вияви незвичної манери говоріння, яка справляє враження «заїждженої платівки» через повторювання ніби завчених текстів.

Системне повторювання деструктивних дій вказує не просто на наявність «нормативних» особливостей підліткового віку, а й засвідчує появу патологічних рис особистісного розвитку.

ВАЖЛИВО! Початкові деструктивні ознаки також мають стурбувати батьків і вчителів, спонукати їх приділити увагу підлітку, з’ясувати причини, аби така поведінка не поглиблювалася і не закріплювалася.

Що відбувається у підлітковому віці?

• фізіологічні та психологічні зміни;

• формування власних поглядів – пошук свого «Я»;

• провідна потреба – в самоствердженні;

• критичне ставлення до настанов дорослих;

• зміни у відносинах з дорослими і однолітками;

 • активне життя переміщається з дому в зовнішній світ;

Лікування суїцидальної поведінки в Києві, лікування при спробі суїциду в  Києві, лікування при спробі самогубства в Києві, Київ, Лівий Берег, ДВРЗ • формування почуття дорослості.

Майже 85% підлітків хоч раз у житті думали про самогубство. Хоча насправді ніхто з цих дітей не хоче вмирати, просто для дитини думки про самогубство – часто єдиний спосіб звернути на себе увагу батьків, крик про допомогу. В 99% випадків суїциду підліток не замислюється про смертельний результат. Психологи зазначають, що підлітковий суїцид – демонстративний. Підліток не розглядає смерть як кінцеву мету: в 99% випадків суїциду дитина не замислюється про те, що це назавжди. Це такий заклик – «зверніть на мене увагу». Вони не розуміють, що це безповоротно, і чекають, що хтось їх врятує.

Дитячі самогубства: “червоні прапорці”, на які варто звернути увагу  дорослим та шляхи допомоги дітям і підліткам | Нова українська школаПресуїцидальний період

Тривалість – від хвилини до багатьох років.

Переживання:

 • синдром очікування;

• відсутність інтересу до життя.

Поведінка:

• антівітальні переживання (відсутність цінності життя);

• внутрішня суїцидальна поведінка.

Суїцидальний період

 • Суїцидальні думки;

 • Суїцидальні наміри;

• Суїцидальні погрози;

• Суїцидальна готовність;

• Суїцидальні спроби;

• Суїцид.

Поведінка:

• Зовнішня суїцидальна поведінка

У суїцидології для оцінки суїцидального ризику використовують поняття факторів ризику, індикаторів суїцидальної налаштованості і ресурсів.

Ситуації високого суїцидального ризику в дитячому та підлітковому віці (фактори ризику)

 • Ситуація «втрати обличчя»;

• Інтернет – переслідування і мобінг;

• Любовні невдачі, труднощі у відносинах, підліткова вагітність;

• Залученість до сект і неформальних груп, в тому числі і в Інтернеті;

• Сексуальне насильство;

• Міжособистісні конфлікти як в школі, так і вдома;

• Уявна або дійсна втрата любові батьків;

• Копіювання поведінки кумирів.

Вікові фактори ризику:

 • Потреба в самоствердженні – як наслідок, схильність до ризикованої поведінки;

• «Чорно-біле» бачення світу і подій;

• Низька опірність стресу;

• Прагнення до незалежності;

• Несформована система цінностей;

• Емоційна нестабільність.

Все суїцидальні дії в цьому віці слід розцінювати як справжні і піддавати глибокому аналізу кожен факт замаху на самогубство!

 Основні мотиви суїцидальної поведінки підлітків:

• 32 % – образа;

• 30 % – протест;

• 38 % – самотність, сором, невдоволеність собою.

Основні причини самогубств серед підлітків та молоді:

Конфлікти в родині- 56%

Поєднання факторів – 25%

Закоханність – 14%

 Психічні захворювання – 4%

 Важке соматичне захворювання – 1%

Найбільш небезпечним з точки зору високого ризику суїциду є: формування межевого розладу особистості та підліткові депресії.

Депресія в підлітковому віці

• Має високу поширеність (до 10-15%);

• Має як зовнішні, так і біологічні причини;

• Проявляється періодами зниженого настрою (від 2-х тижнів до декількох місяців), зниженою життєвою активністю і відсутністю інтересу до задоволень;

• Має найвищий суїцидальний ризик серед всіх психічних розладів.

Зараз досить велика проблема – це соцмережі. Там створюються цілі групи, де підлітки один одного підтримують в цьому, обговорюють, як це краще зробити. Але там не сказано, що це вже все, назавжди. Тобто батькам потрібно контролювати і цю частину життя дитини. Ми не можемо просто так взяти телефон дитини і перевірити  соцмережі – це його особистий простір. Але якщо у батьків є контакт з дитиною, ви можете попросити його показати, наприклад, які є фото в телефоні. Додайте його у соцмережі до себе в друзі, подивіться, що він постить у себе на сторінці. У цих рамках, звичайно, можна.

На що батьки повинні звернути увагу:
– якщо дитина часто розмовляє про смерть і самогубства;
– якщо прагне усамітнитися під будь-яким приводом;
– міркує на тему: “Я нікому не потрібен”, “Все одно ніхто не буде за мною тужити”;
– дитина робить спроби “попрощатися”: дарує свої речі і улюблені предмети близьким друзям; доводить справи до кінця (віддає чужі речі, мириться з ворогами, прибирає в кімнаті, роздаровує улюблені речі);
– фрази “Завтра мене вже не буде”, “Без мене нічого не зміниться”, “Ти віриш в переселення душ?”;
– непрямі погрози теж повинні насторожити: “набридло жити”, “ситий цим по горло”, “більше ви мене не побачите”, “пожив – і вистачить”, “ненавиджу себе”, “якщо ми більше не побачимося, дякую за все”;
– дитина перестає стежити за собою, відстає в школі або перестає туди ходити.

Що робити батькам:

– потрібно приділити увагу, нерідко виявляється, що в благополучній сім’ї, де батьки занурені в роботу, дитина вчиняє суїцид, тому що «не догледіли»;

– наповнювати реальне життя дитини сенсами;

– дозвольте дитині приводити друзів до себе додому;

– влаштовуйте вдома перегляди фільмів (по черзі дитина і батько вибирають кіно для перегляду);

– знайомтеся з музикою, яку слухає дитина;

– говоріть відкрито з дитиною про смерть і життя, і про суїциди в тому числі;

– цікавтеся шкільним життям дитини, будьте чутливими до історій, які дитина розповідає про інших, можливо  вона насправді і каже про себе;

– запевніть дитину, що її оцінки – це не вона сама, її «не успішність»  – це досвід життя, а не програна ставка на життя, що сама вона – і є цінність, а обставини змінюються самі або під нашим впливом;

– найважливіше – навчити дитину змалку розмовляти з вами. І, природно, потрібно приділяти більше уваги, придивлятися до дітей в підлітковому віці. Дивитися, в яких соцмережах вони сидять, що пишуть у зошитах.

У випадку, якщо існує реальний суїцидальний ризик або вже відбулася спроба, суїцидологи радять батькам:

1. Першим кроком у запобіганні самогубства завжди буває встановлення довірливого спілкування.

2. Батькам слід подолати ситуацію, коли необхідність бесіди з дитиною про її суїцидальну спробу загострює їхні власні пси­хологічні конфлікти або виявляє якісь їхні проблеми. Слід і в цій ситуації віддавати перевагу бажанню поговорити з сином або донькою і водночас – перемогти страх перед цією бесідою, щоб обов’язково відбулося спілкування й обговорення проблеми.

3. Діти у стані суїцидальної кризи стають надто чутливими, особливо до того, як і що говорять дорослі; тому не можна виливати на дитину несвідому чи свідому агресію; іноді корисною стає невербальна комунікація – жести, доторки.

4. Якщо батьки відчувають, що дитина начебто відхиляє їхню допомогу,  пам’ятайте, вона водночас і прагне, і не хоче її; тому для досягнення позитивного результату в діалозі необхідні м’якість і наполегливість, терпіння й максимальний прояв співчуття і любові тощо.

Будьте уважними один до одного, будьте чуйними і пам’ятайте:

Життя – це найбільша цінність! Ми живемо лишень раз! Усім буває тяжко, але це не привід вкорочувати його! Просто всім нам іноді дуже необхідна підтримка. Бережіть рідних, та будьте щасливими заради них!

ЗМІНЕНО РОЗМІРИ ДЕРЖАВНОЇ ДОПОМОГИ – ТИМЧАСОВОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ, БАТЬКИ ЯКИХ  УХИЛЯЮТЬСЯ ВІД СПЛАТИ АЛІМЕНТІВ » Роменська міська рада

 Любов є той головний інструмент, той рятівний засіб, за допомогою якого вирішується ця жахлива проблема. Обійміть власну дитину, скажіть, що любите її, і ви врятуєте і її  і себе. 

У разі виникнення важкої ситуації 

Ви можете звернутись до:

Національної дитячої «гарячої лінії» 116-111 (цілодобово);

Телефону довіри організації «People in Need» 0 800 210 160 (цілодобово);

Онлайн – платформи «Розкажи мені», де цілодобово надається безкоштовна психологічна допомога https: //tellme.com.ua/.

Практичний психолог Чорноморського

академічного ліцею імені Тараса Шевченка              Світлана ДУДКО